donderdag 14 april 2011

Het echte onderzoek is gestart!

Woensdag en donderdag (vandaag) bezochten we twee lagere scholen in de townships. Onze geliefde chauffeur Winston stond ons telkens om 7u30 op te wachten! De eerste school lag in Delft, een township, met de naam Kairos Primary School. De directrice, Mrs. Abrahams, heeft ons heel hartelijk ontvangen. Tegen alle verwachtingen in voelden we ons direct op ons gemak. Vandaag verliep het allemaal wat stroever in de Sakumlandela Primary School in een andere township, Kayamandi.
In de Kairos Primary School hebben we eerst een gesprek gehad met de directrice in verband met de tweedetaalverwerving in haar school: over de moedertaal van de leerlingen, over de overstap van de moedertaal naar Engels, de rol van de ouders… Zoals we dinsdag al vernamen, worden de wetten in verband met de onderwijstaal in onderwijs niet allemaal geïmplementeerd. De tweede taal is van elke leerling Engels en de overstap naar Engels als onderwijstaal gebeurt pas in graad 7. Deze wijziging is een gevolg van een pilotstudie van het ‘Departement of Education’ waarin men onderzoekt wat de gevolgen zijn wanneer men de leerlingen langer onderwijst in de moedertaal. De directrice was zeer enthousiast, maar is teleurgesteld dat het departement ondertussen niet meer ondersteunt. Na dit leerrijke gesprek kregen we de kans om de leerkrachten te spreken tijdens de pauze. Toen de pauze voorbij was, bezochten we enkele klassen waar de leerlingen zeer enthousiast poseerden voor de fotograaf van dienst, Marie (foto’s komen er aan).
Vandaag zagen we in de tweede school een interpretatie van ‘Animal Farm’ van de leerlingen van de 6de graad in samenwerking met Peter Pluddeman. We zagen van elke klas een versie in het (isi)Xhosa en een andere in het Engels. Het was meteen duidelijk dat de onbegrijpelijke, maar boeiende toneelstukken in Xhosa een heel stuk vlugger verliepen dan die in het Engels. Vervolgens hadden we een gesprek met professor Pluddeman en de leerkracht die de leerlingen tijdens het toneelstuk begeleidde. Zij vertelde ons ook over het tweedetaalonderwijs in haar school en de verschillende invloeden van buitenaf. Daarna zagen we de tuin en de bibliotheek van de school, verrassend verzorgd!
Deze twee scholen worden het onderwerp van ons onderzoek. Volgende week dinsdag en woensdag keren we terug naar beide scholen om er onze vragenlijsten en interviews af te nemen en om verschillende klassen te observeren onder begeleiding van professor Clarebout, Marie en Kwinten. Nu zijn we druk aan het werk om al het nodige voor te bereiden op het terras van de B&B! Het is hier nog steeds een lekker weertje!




2 opmerkingen:

  1. Blijven bloggen, we smullen van jullie verhalen! Doe ze de groeten daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. T is super leuk zo'n blog! Nu kunnen we jullie vanop thuisfront toch beetje volgen, zodat we de verhalen als jullie terug thuis zijn veel beter kunnen volgen! ps. hier alles ok (moet wel typen met 1 hand en dat gaat toch niet zo vlot) groetjes aan iedereen ! (en voor Kim een dike kus van papa en Audrey)

    BeantwoordenVerwijderen